Thursday, May 27, 2010

sunshine~


Rasanya macam sudah lebih seminggu ilah tidak menjenguk diari kesayangan ilah ini. Patutlah diari ini macam sedih semacam saja. Maaf ye, puteri ilah minta maaf ye, bukannya sibuk macam first lady pun.. Tetapi ilah banyak memikirkan tentang masa depan… (ceh wah)

Dalam minggu lepas, abah minta cuti dua hari sebab nak uruskan pasal kemasukan ilah ke UM. Hari khamis, ilah ikut abah pergi buka akaun bank, beli barang-barang yang hendak dibawa. Ilah ada Nampak satu beg tu, lawa, rasa macam nak beli, tapi tak jadi nak beli. Nak tunggu ma dululah. Lagipun, senang sikit nak dapat lampu hijau kalau minta dengan ma. (taktik lapuk)…

Hari jumaat, ilah suruh along teman ilah buat medical check up. Tapi ilah suruh along pergi jalan-jalan dulu sementara tunggu ilah habis check up. Penat tunggu giliran, ramai sangat yang datang. Mula-mula, kena buat pemeriksaan air kencing dulu (urine test). Lawak, tak nak cerita pasal urine test, buat ilah kelam-kabut saja. Haha.. Tapi, tak best dan menyusahkan nak buat urine test ini.

Ilah kena buat x-ray, aish, tak suka buat x-ray, leceh betul.. Kali pertama ilah buat x-ray pun waktu nak masuk MRSM Tingkatan 1. Lagipun, buat x-ray ini boleh bunuh sel-sel badan. Tup tup, ilah terserempak dengan kawan lama. Dia kawan sekolah rendah ilah di Selangor dulu, sekali dengan iman dan ilham. Azham Aizat tu sudah tinggi, ilah nampak kerdil di hadapan dia. Haha.. Agaknya azham terlebih makan calci-yum dan kacang panjang. Tapi, waktu sekolah rendah, dia memang tinggi macam itu. Kalah ilah dibuatnya. Dulu waktu sekolah rendah, ilah antara orang yang tinggi dalam kelas, tetapi itu dulu. Sekarang sudah lain, tetapi ilah bahagia dengan diri ilah. Manusia merupakan sebaik-baik ciptaan Allah, jadi, terimalah seadanya. Kalau kita pandai menghargai diri kita, pasti kita akan temui kelebihan kita yang tersendiri.

Ilah sempat kenal-kenal dengan beberapa orang waktu sedang kebosanan menunggu giliran. Ada juga yang lepasan SPM macam ilah, tup tup, dia pun dapat UM sama dengan ilah. Rupa-rupanya dia kawan Aisyah Zaifuddin dan Izzat Solihuddin. Tapi, kawan baru ilah tu, Faiezah namanya, pun tunggu MARA juga. Ilah sempat berbual dengan seorang mak cik. Dia ada appointment dengan doktor. Katanya, enam bulan sekali, dia akan datang untuk buat check up. “Maklumlah, dah berumur macam ni”. Lebih kurang macam itu ayat dia. Ilah seronok tegur orang, buat muka tak malu sudah. Haha… Macam wartawan pun ada.

Ilah sedih bila nurse tu cakap, ilah kena buat cermin mata. Dia cakap mata ilah dah rabun teruk ni. Ye ke?? Ilah tak percaya la, rasa macam boleh nampak lagi, kalau dalam tv, huruf-huruf yang kecil tu memang ilah tak nampak dengan jelas, tapi kalau yang tulisan besar tu, ilah nampaklah. Jadi, lepas ini, semua orang kena buat tulisan besar macam ilah. Senang ilah nak nampak. Haha.. Tapi, abah cakap, mungkin ilah gelabah sangat waktu nurse suruh baca huruf, sampai tak nampak. Betul juga cakap abah, memang ilah gelabah. Ada-ada sahaja puteri ilah ini.

Ilah paling tersentuh bila ilah nampak ada seorang nenek ini. Ilah tak tahu nenek tu sakit apa, tapi dia berkerusi roda dan asyik merengek. Nenek tu macam nak cakap sesuatu, tapi tak jelas. Sedih ilah tengok nenek tu. Tapi ilah bangga dengan ahli keluarganya, mereka tak malu dengan keadaan nenek tu, dan mereka sanggup menjaga nenek tu. Ma pernah cakap, menjaga orang tua nyanyuk itu satu dugaan untuk anak-anak. Hanya cinta yang tidak bersyarat (unconditional love ) mampu memberi ketabahan kepada anak-anak untuk menempuh dugaan itu. Jadi, selalu berdoa pada Allah, semoga kita dikurniakan unconditional love untuk menjaga orang tua kita.

Selepas doktor mengesahkan ilah sihat walafiat, insya’Allah, ilah tidak sabar-sabar nak pulang. Sudah setengah hari ilah di klinik. Kasihan along, tetap setia menunggu ilah. Bagus, macam inilah abang mithali!! Perut ilah berkeroncong, siap boleh nyanyi lagu korea lagi perut ilah ini. Kelaparan dari pagi, disebabkan medical check up, ilah sanggup berpuasa sekejap. Ilah ajak along makan roti canai di kedai mamak, inilah lunch kami hari ini. Ilah naik motor along macam perempuan melayu terakhir. Siap dengan baju kurung lagi tu. Haha..

Bila dah sampai rumah, mulalah ilah mengadu dengan ma dan abah pasal ilah kena pakai cermin mata. Ma cakap, ilah kenalah tengok benda-benda hijau selalu. (lampu isyarat boleh tak) huhu..

Ma cakap, keputusan PILN MARA keluar pukul 4.00 petang. Pukul 3 ilah dah mula dup dap dup dap. Tapi, nak hilangkan perasaan berdebar-debar tu, ilah tengok drama korea sekejap. Three daddies with one mommy.. Lawak cerita ini, esah pernah rekomen suruh ilah tengok cerita ini, tapi baru sekarang ilah sempat tengok. Tup tup, dah pukul empat. Ilah tunggu lama sikit, tapi ma tak telefon pun. Ilah takut juga, tapi ilah redha dan tawakal atas ketentuan Allah..

Ilah dengar bunyi mesej masuk. Along pun tengok mesej dia. Alhamdulillah, mesej ma rupanya. Ma mesej ilah dapat MARA tu. Ilah kena buat IB di Kolej Mara Banting. Alhamdulillah, syukur sangat-sangat.

Insya’Allah, ini adalah keputusan yang terbaik untuk ilah. Semua orang cakap, ini peluang yang sangat baik. Ilah kena hargai dan manfaatkan sebaik-baiknya. Memang harapan keluarga sangat besar terhadap ilah. Tetapi, insya’Allah, ilah akan realisasikan impian ini sebaik mungkin. Ini bukan hanya impian keluarga, bahkan ini merupakan impian ilah juga. Tidak mungkin ilah akan persiakan tiket emas ini. Bak kata ma, “Ini hanya tiket sahaja. Selepas ini, barulah perjuangan yang sebenar”… Nasib baik ilah senang sikit nak buat keputusan, sebab ma dan abah sudah tekan butang hijau. Terima kasih ma.. Terima kasih abah.. Ilah tidak akan kecewakan ma dan abah..

Ilah tahu dan sedar, bahawa kehidupan di KMB tidak akan sama seperti di TGB dulu. Malah, lebih mencabar dan banyak persaingan. Tapi, ilah tidak mungkin mengalah. Apalah gunanya hidup ini tanpa ada cabaran dan pancaroba. Teringat kata-kata abang anas, “Apa, ingat Melayu tidak kompetitif ke?”. Haha.. It’s all about your mind!!!

Terima kasih kepada kawan-kawan yang masih sudi memberi nasihat kepada ilah. Teruskan membimbing ilah ye, sahabat-sahabatku!!!


All the best for your future undertakings.

Always be humble and remember Allah”


Semoga kejayaan dan impian tercapai”


Have to work triple hard. You can do it!!!”


“Semoga kita berjumpa lagi. Waktu itu, kita sudah berjaya

dengan kerjaya masing-masing”


“Let’s be a successful doctor”


Tidak kira dari mana kita mula memanjat, sekiranya ada kesungguhan dan keazaman, pasti puncak gunung mampu kita tawan. Teringat kata-kata atok ilham, “See you at the peak”.


Tahniah kepada kawan-kawan kerana kita sudah berjaya sampai ke tahap ini. Namun, perjalanan masih panjang dan hidup mesti diteruskan. Mohonlah kepada Allah, semoga Dia permudahkan segala urusan kita sama ada di dunia mahupun di akhirat.

Semoga Allah hapuskan segala perasaan bangga dan riak serta hasad dengki dalam hati kita.


Kejayaan pada hari ini tidak menjamin kejayaan pada masa hadapan. Oleh itu, janganlah terleka. Hargailah segala peluang yang mendatang, dan hadapilah hari-harimu dengan keyakinan yang utuh…

Sekali sudah menapak di dalam gelanggang, tidak mungkin mampu berundur kembali.

Bersedialah dari segenap aspek: emosi, fizikal, rohani…


Ilah mengambil kesempatan ini

untuk mengucapkan terima kasih

banyak-banyak

kepada semua kerana selalu

memberi sokongan

kepada ilah.


Terima kasih untuk segala-galanya…

Ilah juga minta maaf

atas segala kesalahan ilah.


Maafkan ilah andai

ada yang terguris hati dengan

tindak –tanduk ilah selama ini..


Maafkan ilah ye!!

Ilah minta halalkan segala-galanya..


Doakan semoga ilah tabah

menempuhi cabaran yang

mendatang dan tidak akan

berputus asa…


Semoga kejayaan

dunia akhirat

milik kita semua..

Amin..


Last but not least,

please keep in touch k!!!


princess note: don't look at the past anymore.. keep it going in this present.

9 comments:

izzah amirah said...

fadno rabun ke??
hah btw..long time tak post..
ermm fadno me too actually rabun..
u know kan..
but time medical check up..
i got full 6/6 bile check mate..
haha yg kecik2 tu bknnye nmpak sngt pon..but i hentam..haha..

Luqman Safwan C.M Fauzi said...

haha...tahniah2..nnti kite jmpe kat sane ek..

bazookass.damanhuri said...

Bagus2.. good woman deserves a good chance n future.. keep moving on..

super eja said...

congrate and good luck !

Anonymous said...

huu, yang bahagian bawah betol2 mengharukan kite....huk2. hmm papepon, fadno buat yang terbaik ye... insyaAllah ada rezeki kite bersama lagi..... ( u r such a wonderful makcik! hehe )

eh bukan yg atok ilham slalu ckp, See u at the TOP? haha ( tapi mksodnya masih same...hehe.)

love n mish u~ :D

Unknown said...

oi makcik, dah jadi doktor keje la kat hospital putrajaya, senang aku nk cari ko nnt..

pastu faeizah zubir kawan aku tu dah lama x jumpe dowh.. buat reunion pn x datang.. geram aku..

mizi said...

nak tinggi makan cal ciyum?? atau kacang panjang???

mizi said...

makan kacang panjang boleh tinggi ke?

Nurul Hamizah said...

tahniah fadnor..=)