Friday, July 06, 2012

Welcome back!

Assalamualaikum:) Semua sihat? :)

Hari ini saya nak bercerita. Baca dengan penuh sabar ye.

Watak yang saya nak cerita hari ini , saya namakan dia G okay. Rasanya semua orang tahu, apa the latest news for right now? Especially untuk budak-budak Banting. 

Tertarik dengan apa yang G cakap.

G bersyukur alhamdulillah sangat-sangat dengan apa yang Allah bagi. Memang waktu B inform pasal news tu, kecuakan menyelubungi diri G. Penat G berfikir, agak-agaknya apa yang Allah sudah sediakan untuk dia? 

G rasa sangat-sangat tak layak. Sering kali menodai dirinya dengan kesumat jahiliyyah yang dulu dianggap sudah hilang, tapi sebenarnya masih melekat di hatinya. Tertipu dan tertikam dengan mujahadah yang tidak seberapa itu. Tahu itu salah, terdetik dalam hati itu salah, tapi masih menyenangkan diri, takpe, ini kali terakhir. Lepas ni tak buat lagi dah.

Tanpa disedari, G semakin lena dalam dakapan jahiliyyah itu. Sehinggalah Allah menyapanya hatinya, mengusik hatinya, mencuit jiwanya, bermain sebentar dengan perasaan cuaknya, tidak disangka-sangka, itu rupanya hikmah di sebalik pemberian itu.

Mungkin G perlukan pemberian ini untuk kembali pada Dia Yang Maha Esa. Sebab Dia tahu, G takkan mampu hadapi kalau Dia beri yang lain. G tengok, orang lain dapat benda lain, mestilah, aturan Allah untuk semua orang adalah cantik. tersusun sudah. cuma kita je kena pilih, mahu mengikut fitrah atau lari sekencang mungkin dari fitrah tersebut.

Awal tadi, G sudah menenangkan diri, "If u don't get what u want, always remember, this is dunya. U still have to work for the akhirat! ".

But alhamdulillah, i don't know whether G gets what G really wants, or what G really needs.

Okay, reflect to the situation above,

Ilah rasa, kadang-kadang, kita ni tak betul-betul bersyukur dengan apa yang kita ada. Bila nampak mereka yang di atas, kita merasakan, "Wah, bestnye mereka!" Bila nampak mereka yang di bawah, "Wah, bestnyer mereka diuji Allah!". Haha, manusia takkan pernah puas.

Kalaulah ilah tak join tarbiyyah, takkan pernah tahu erti bersyukur tu ape. Takkan pernah sedar yang walau apa pun yang terjadi dalam hidup kita, itulah yang terbaik untuk kita.

Even kita sendiri tak boleh nak cakap, Allah baik kalau Dia bagi apa yang kita nak, and Allah itu tak baik kalau Dia tak bagi apa yang kita nak. 

Get yourself to the celupan iman.

"Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri, "

 (57:22-23)

Ambillah pemberian ini sebagai satu ujian. Nikmat pun ujian, musibah pun ujian.
Mungkin Allah atur begini. supaya. kita. kembali. kepada. Dia.

Sudah lama mungkin kita futur, sudah lama mungkin kita tak menangis sebab Dia, sudah lama mungkin kita bergelumang dalam lumpur jahiliyyah itu, sudah lama mungkin kita tak menepati "date" bersama-Nya.

Dia rindu kita semua.

So,
Now,
He wants to bring us back to Him,
(Dia mahu bawa kita kembali pada Dia)

mungkin
melalui nikmat ini,
mungkin juga melalui ujian ini.

Let's move on to another battlefield together! :)
Perjuangan kita masih jauh. Selagi kedua-dua kaki tidak berada dalam syurga, jangan berhenti berusaha.

welcomeback comments, welcomeback graphics

mood: Welcome back to His side, again!

note: sudah sujud syukur? atas segala pemberian Dia pada kita selama ini? hehe :)
jazakillah khair katheera...

No comments: