Friday, April 30, 2010

getting older

KETIKA AKU SUDAH TUA

Ketika aku sudah tua, bukan lagi aku yang semula,
Mengertilah, bersabarlah sedikit terhadap aku.
Ketika pakaianku tertumpah sup,
ketika aku lupa bagaimana mengikat sepatu,
ingtalah bagaimana dahulu aku mengajarmu...

Ketika aku berulang-ulang berkata-kata tentang
sesuatu yang membosankan kamu,
bersabarlah mendengarkannya,
jangan memutuskan pembicaraanku..

Ketika kau kecil, aku selalu mengulang-ulang cerita
yang telah beribu-ribu kali kuceritakan
agar kau tidur...

Ketika aku memerlukanmu untuk memandikanku,
janganlah kau marah padaku.
Ingatkah sewaktu kecil aku harus
memakai segala cara untuk membujukmu mandi?


Ketika aku tidak faham sedikit pun tentang teknologi
dan hal-hal baru, jangan mengejekku.
Fikirkan bagaimana dahulu aku begitu sabar menjawab
setiap "mengapa" darimu...

Ketika aku tidak dapat berjalan,
hulurkan tanganmu yang masih kuat untuk memapahku.
Seperti aku memapahmu saat kau belajar berjalan
ketika kau masih kecil...





Ketika aku seketika melupakan pembicaraan kita,
berilah aku waktu untuk mengingat.
Sebenarnya bagiku, apa yang dibicarakan
tidaklah penting,
asalkan kau di samping mendengarkan,
aku sudah sangat puas...

Ketika kau memandang aku yang mulai tua,
janganlah berduka.
Mengertilah aku, dukung aku, seperti aku menghadapimu
ketika kamu mulai belajar menjalani kehidupan.
Waktu itu, aku memberi petunjuk bagaimana
menjalani kehidupan ini,
sekarang temani aku menjalankan sisa hidupku...

Beri aku cintamu dan kesabaran,
aku akan memberikan senyum penuh rasa syukur,
dalam senyum ini terdapat cinta yang tak terhingga untukmu.

Kalbu ibu berkata,
"Sebab cinta, ibu melakukan semua ini, nak".
Sungguh, jika tak kerana cinta, langkahnya sudah terhenti.
Cintalah yang mengajarnya untuk menghapuskan kata lelah
dan putus asa dalam kamus hidup seorang ibu...

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud,
"Reda Allah bergantung pada reda ayah ibu, dan
murka Allah bergantung pada murka kedua-dua
ibu bapa."
(Riwayat al-Hakim)

Sebagai anak, ingatlah bahawa sekuat mana pun kita beribadat,
tetapi jika tidak menghormati ibu bapa
dan berbuat baik kepada ibu bapa,
Allah tidak akan reda kepada kita...

Sabda Rasulullah S.A.W. lagi,
"Sesiapa yang bangun pagi dan melakukan sesuatu
yang menyenangkan hati ibu dan bapanya,
maka terbuka dua pintu ke syurga.
Begitulah juga pada waktu petang.
Tetapi
barang siapa yang melakukan sesuatu yang tidak
diredai oleh ibu bapanya,
maka terbuka dua pintu neraka."

Sumber:
Keramat Seorang Ibu, Mohammad Qayum A. Badaruddin

princess note: pray always to Allah that He will give us strength to face all the challenges to take care our parents when they are getting older... pray to Allah that He will guide us, so we would not hurt our parents..


No comments: