Monday, April 19, 2010

life = football match

betul ke hidup ni mcm perlawanan bola sepak?
ye ke?


minit pertama hingga ke minit 90 sangat penting dalam perlawanan bola sepak,
siap ada masa tambahan lagi,
kalau ada pemain yang tak boleh bermain, perlawanan tetap akan bermula seperti biasa,
dalam hidup ini, sehari ada 24 jam,
kalau kita sakit atau rasa macam tak bersemangat nak teruskan hari-hari seperti biasa,
hari tersebut tetap akan berlalu,
tidak akan sesekali menunggu kita walaupun sesaat..

dalam perlawanan bola sepak,
pemain kena berlari untuk mengejar bola, kena menggelecek untuk mendapatkan bola,
penjaga gol kena melompat untuk menyelamatkan bola daripada masuk ke dalam gol,
kalau dalam hidup,
kita perlu berkejar-kejaran dengan masa untuk mencapai mimpi,
ada masanya kita perlu melompat dari rintangan api agar dapat terus terbang bersama impian..

dalam perlawanan bola sepak,
ada kalanya pemain tercedera akibat di'tackle' oleh pihak lawan,
dalam hidup ini juga,
seringkali hati kita terluka apabila ada pihak lain yang dengki atas kejayaan kita,
apabila ada yang berpura-pura baik, tapi sebenarnya menikam kita dari belakang,
apabila ada juga yang sanggup membenci kita kerana kebaikan yang ingin kita hulurkan..

dalam perlawanan bola sepak,
dek kerana terlalu ghairah inginkan kemenangan, pemain mengasari pihak lawan, dan akhirnya dilayangkan kad kuning ataupun kad merah, dalam hidup ini juga, dek kerana terlalu impikan kejayaan duniawi, kita alpa dengan harta benda dan kemashyuran, bahkan tanpa kita sedari, kita telah mengguris hati orang yang kita sayangi, dan akhirnya kita di'hadiah'kan dengan perpisahan..

dalam perlawanan bola sepak, pemain diberi peluang untuk menjaringkan gol, sama ada melalui sepakan penalti mahupun sepakan penjuru, dalam hidup ini juga, kita diberi peluang untuk berjaya, namun juga masa yang membezakan, sama ada berjaya sekarang di dunia mahupun berjaya kemudian di akhirat..


dalam perlawanan bola sepak, tatkala pihak lawan mencuba untuk menyumbatkan gol, muncullah penjaga gol untuk menyelamatkan pasukan, dalam hidup ini juga, tatkala kita lemas di lorong hitam, ada insan mulia yang menyuluhkan sinar harapan, ada insan baik hati yang sudi menerima kita...

dalam perlawanan bola sepak, pemain ditukar dengan pemain lain, dalam hidup ini juga, kadang kala tempat kita akan digantikan oleh orang lain, mungkin kerana kita akan mendapat tempat yang lebih tinggi, ataupun mungkin kerana prestasi kita tidak memuaskan hati, menyebabkan kita rasa seperti tidak diperlukan..


dalam perlawanan bola sepak,
ada peminat pihak lawan yang membaling botol ke arah pemain, dengan tujuan untuk memprotes, tidak kurang juga, ada peminat yang bersorak untuk kemenangan pasukan, dalam hidup ini juga, ada juga spesies manusia yang tidak ingin melihat kita berjaya, siap dengan pakej kutukan dan cemuhan yang diberi, nasib baik, ada juga spesies manusia yang ingin kita berjaya, sentiasa memberi perangsang dan sokongan kepada kita..

dalam perlawanan bola sepak, pihak yang menang akan bersorak, pihak yang kalah akan menangisi kekalahan, dalam hidup ini juga, ada masanya kita akan bergembira atas kejayaan yang dikecapi, ada kalanya kita akan bersedih atas kegagalan yang dihadapi...

itulah lumrah perlawanan bola sepak,
itulah juga lumrah hidup ini..

kedua-duanya ada persamaan yang ketara..
IAITU
kedua-duanya hanya sementara...

oleh itu, marilah kita sebagai pemain dalam dunia ini mengejar akhirat,
yang kekal selama-lamanya...

princess note: this what happens when i started to be too fanatic with football..

11 comments:

princess ilah said...

aq skong MU...

Ahmad Sharil said...

jijik giler weyh blog ni..
banyak benda merepek,
katak,berlian,pink (aq palingx suka!!)
euwww...
haha, singgah mai blog beta..
lawa noe..

Ahmad Sharil said...

jijik giler weyh blog ni..
banyak benda merepek,
katak,berlian,pink (aq palingx suka!!)
euwww...
haha, singgah mai blog beta..
lawa noe..

Ahmad Sharil said...

jijik giler weyh blog ni..
banyak benda merepek,
katak,berlian,pink (aq palingx suka!!)
euwww...
haha, singgah mai blog beta..
lawa noe..

Ahmad Sharil said...

jijik giler weyh blog ni..
banyak benda merepek,
katak,berlian,pink (aq palingx suka!!)
euwww...
haha, singgah mai blog beta..
lawa noe..

Ahmad Sharil said...

jijik gilerr weyh blog nii...
euwwwwwww,
banyak benda ngarut2,
katak,berlian,pink (yg aq memang benci sesangat!)
hoho,
gedixx noe..

Ahmad Sharil said...

jijik gilerr weyh blog nii...
euwwwwwww,
banyak benda ngarut2,
katak,berlian,pink (yg aq memang benci sesangat!)
hoho,
gedixx noe..

princess ilah said...

jgn lyn sgt ahmad sharil di atas..
die bru clash, sbb tu mcm depressed tu..

Ahmad Sharil said...

jahat kau an..
asal banyak sgt comment aq ni?
aq hantar sekali jerr..
nak malukan aq la tuh..
haha..

oLie wakaka said...

aku ske ni.. wee~ tp MU x best.. chelsea gak..

princess ilah said...

x abes2 chelsea.. haha..
sharil, mne de, ko yg anta bykk2.. mne aq taw.. tu la, obses sgt